Thursday, April 14, 2011

Adakah kita lupa?

Alhamdulillah wa syukurillah... bersyukur padaMu Ya Allah.. Aku Mohon petunjukMu,, rahmatMu sepanjang masa.. Alhamdulillah wa syukurillah ... bersyukur padaMu Ya Allah...

Firman Allah yang bermaksud:
" sesungguhnya mengingat Allah itu terlebih besar(faedahnya)".               ( Al-Ankabut: 45)

Membaca buku berjudul 'Penenang Jiwa perubatan dan rawatan yang diterjemahkan oleh Muhammad Qadirunnur daripada kitab Mukashafah Al- Qulub yang dikarang oleh Iman Al-Ghazali. Ada tajuk mengingati mati, Rasulullah mengingatkan kita supaya ingatlah mati 20 kali sehari semalam. Erm terus menusuk kalbu dengan ayat tersebut. Ya Allah alpanya diri ini.. sedangkan diri ini masih perlu sentiasa bertaubat kepadamu, takutnya diri ini akan seksa nerakaMu.. kemarin seorang sahabat menceritakan tentang ciri-ciri ahli Neraka..nauzubillah takutnya... Dari Abi Hurairah r.a katanya: Rasulullah saw bersabda" Dunia adalah penjara bagi orang Mukmin dan syurga bagi orang-orang kafir.  Peringatan buat diriku yang mudah alpa, anak-anak didikku, keluargaku yang disayangi, buat teman2 seperjuangan, sahabat-sahabat dan semua ummat Islam  sentiasalah muhasabah diri, perbaiki amalan dan perbaiki akhlak.. Semoga amalan kita semua diberkati dan diterima Allah agar kita semua tergolong dalam orang-orang yang beriman dan ditempatkan ke dalam syurga. Oh Tuhanku ku tak sanggup ke nerakaMu. Sangat menakutkan, minumannya adalah air yang mendidih, makanannya adalah duri-duri ..ada disebutkan dalam:
Firman Allah yang bermaksud:
Bismillahirrahmanirrahim"  Adakah telah sampai kepadamu berita kiamat?. beberapa muka(orang) pada hari itu tunduk hina. Yang bekerja lagi payah.Dia akan memasuki neraka yang panas. Diberi minuman dari air mata yang amat panas. Tidak ada makanan untuk mereka, kecuali pohon yang berduri. Yang tidak menggemukkan dan tidak pula mengenyangkan". (Surah Al-Ghaasyiyah: Ayat 1-7).
Takut dengan apa yang telah diberi peringatan oleh Allah dalam Al-Quran. Namun diri ini tetap juga alpa.. Ya Allah ampunilah dosaku, aku takut untuk ke nerakamu Ya Allah.. Masukkanlah kami ke dalam SyurgaMu ya Allah, berkatilah Hidup kami ya Allah.
Rasulullah bersabda: sampaikanlah walaupun satu ayat. 
Semoga peringatan ini dapat sama-sama kita mengambil iktibar dan mengubah cara hidup kita untuk menjadi insan yang lebih dan lebih baik lagi. Solat itu dijaga,,solat itu tiang agama.. tutuplah aurat dengan sempurna InsyaAllah. Dan tingkatkan keimanan diri kita dari satu masa ke satu masa yang lain dan terus menerus sehinggalah kita dimatikan dalam keadaan beriman dan dirahmati Allah.. Amin



No comments:

Post a Comment