Thursday, December 23, 2010

KASIH SAYANG

Assalamualaikum buat sahabat-sahabat dan para pembaca yang dirahmati Allah, InsyaAllah.

Setiap insan yang dilahirkan ke dunia mempunyai keluarga dan individu tersebut juga dicorakkan oleh ibubapanya. Maka apabila berkeluarga itu perlu wujudnya kasih sayang dan kasih sayang itu juga bukan sekadar ahli keluarga sahaja, namun kasih sayang itu perlu menyeluruh.

Telah bersabda Rasulullah saw:
"Tidak akan masuk syurga selain pengasih".
Mereka bertanya " Ya Rasulullah, tiap-tiap kami pengasih".

Rasulullah saw bersabda:
" Bukanlah pengasih orang yang menyayangi dirinya sahaja. Tetapi pengasih itu orang yang menyayangi orang lain seperti menyayangi dirinya sendiri".
(dipetik daripada Buku PENENANG JIWA terjemahan kitab Mukashafah Al-Qulub: Imam Al-Ghazali

Cinta kepada Allah dan Rasul itu yang utama. Namun bicara saya kali ini mengenai kasih sayang sesama makhluk di dunia ini. Kasih sayang perlu meyeluruh selagi mana tidak bertentangan dengan syariat Islam.
Sebenarnya seronok kan bila kita disayangi... betul tak?? contoh ibu dan ayah sayang kita ...mesti best kan?? adik sayang kakak, guru sayang anak murid, suami sayang isteri..semua nya best ...semua orang nak diri disayangi betul tak?? then kita nak tak Allah sayang kita?? mestilaa nak.. jadinya kita pun perlu Cinta Allah supaya kita dapat kasih sayang Allah itu.
Dalam konteks Kasih sayang sesama keluarga, ianya sangat penting, begitulah dengan diri ini sentiasa merindukan keluarga yang tercinta. banyak aktiviti yang boleh dilakukan bersama keluarga untuk mengeratkan ukhuwwah dan menambahkan rasa kasih sayang dan kemesraan bersama keluarga.

Contoh terdekat bercuti bersama keluarga tersayang, family day, membaca doa selamat, solat berjemaah, usrah keluarga, membaca yasin bersama-sama dan banyak lagi.




No comments:

Post a Comment